tirsdag 5. november 2013

Les mer effektivt! Om uvaner

Book of life - Difei Li, Flickr
I denne serien med innlegg gir jeg tips om hurtiglesing. Dette innlegget er en liten introduksjon til teknikkene som læres bort i boken jeg leser om å lese rasker og mer effektivt.

En utfordring for meg er at det finnes altfor mye som skal leses. Til daglig leser jeg gjerne bøker, nyheter på nett og på papir, jeg leser oppdateringer (RSS-feeds) fra enkelte nettsider og sosiale medier. På jobb leser jeg (og skriver) rapporter, manualer, spesifikasjoner, avtaler, salgsdokumenter og mye mer.

Det slo meg nylig at jeg ikke har hatt formell opplæring i hvordan å lese siden barneskolen(!). Før jeg begynte på boken leste jeg i stor grad på samme måte som jeg lærte meg da jeg gikk på barneskolen. Da lærte jeg følgende:
  • Du må lese alle ordene.
  • Du må si alle ordene du leser i hodet.
  • Du får ikke lov til å bruke fingrene eller hendene når du leser.
  • Du må forstå alt du leser fullstendig når du leser det.
  • Skumlesing er juks!
  • Du får ikke lov til å skrive i bøkene.
  • Lesehastighet er ikke så viktig.
Disse punktene har utviklet seg til å bli sterke vaner og det er disse skal jeg jobbe for å kontrollere bedre. Reglene ovenfor passer utmerket for en som skal lære seg å lese, men etter å ha levd i noen titalls år, så opparbeider man seg erfaringer om ord og uttrykk, et stort vokabular, evne til å assosiere og til å tenke kritisk. Dette er ferdigheter som kan brukes til å lære seg å lese fortere.

Som en demonstrasjon har jeg lagd et lite eksempel. Prøv å fullfør denne setningen:

«Når katten er borte... »

Jeg regner med at du klarte å si resten av uttrykket i hodet, men for å forklare ferdig skriver jeg ut hele setningen:

«Når katten er borte danser musene på bordet.»

Du klarer å fullføre hele setningen i hodet kun ved å lese de fire første ordene i denne setningen. Trenger du da å lese de fire neste? Hvis du er en som «subvokaliserer» (sier alle ordene i hodet når du leser), så leser du sannsynligvis alle ordene og begrenser dermed lesehastigheten din. I dette eksempelet kunne du lest dobbelt så fort ved å hoppe over de fire siste ordene.

Et annet poeng er at selv om du fokuserer på kun ett ord, så klarer du likevel å se ordene rundt. Hvis du lærer deg å fokusere på nøkkelord trenger du kun å lese ett ord i eksempelet og likevel fullføre setningen:

«… katten .. …..»

Når du kun stopper blikket på katten klarer du å se «Når katten er borte». Med assosiasjon ville du i tillegg forstått at det som står er «Når katten er borte danser musene på bordet». Altså, ved å kun lese ett ord klarer du å forstå en setning med åtte ord! Det er slike teknikker som læres bort i boken til Marks-Beale.

Det er verdt å merke seg at tipsene i boken passer best for «non-fiction» som aviser, nettlesing, faglitteratur, magasiner, rapporter og liknende. Når man leser skjønnlitteratur anbefaler jeg at du følger disse tipsene:
  • Ikke skumles boken på forhånd.
  • Les så fort du ønsker.
  • Sitt akkurat hvor du vil når du leser.
  • Hopp gjerne over det som er kjedelig (eller bare les første setning i hvert avsnitt).
  • Kos deg!
Jeg har planer om å skrive tre innlegg i denne blogg-serien. I neste innlegg lister jeg opp de 5 beste ferdighetstipsene fra boken til Marks-Beale om hvordan å lese raskere og mer effektivt. Siste del skal handle om de 5 beste vanene man bør ha når man leser for å lære.

Les gjerne også innlegget mitt om valg av bøker. Der forteller jeg hvilke bøker jeg har planer om å lese og hvorfor.

1 kommentar:

  1. Slik tenkning er nok vanlig i Storbritannia, og eksempelet passer godt med dagens dato: der er det tilstrekkelig å si "Remember, remember...", så vet alle hva det dreier seg om.

    Mer utfyllende fortsetter det med "... the fifth of November", men det er nærmest unødvendig. Pussig nok har det gått så langt at langt fra alle kjenner hele regla:

    Remember, remember / the fifth of November / gunfire, treason and plot / I see no reason / why the gunfire treason / should ever be forgot.

    SvarSlett